////////////////////////////////////////////////////////////////////
Här följer, ett bildsvep med osammanhängande kommentarer, om den TH3:a
Bengt, Esko & Hasse under den gångna vinter- och vårsäsongen arbetat
åtskilliga timmar med, trimmat och iordningställt, inklusive en rotor samt
manöverenhet, som vi därefter hade nöjet finna en köpare till, nämligen vännen
Hernand/SM0MPE. Under sommaren har Esko och Hasse gjort ett antal resor till
MPE:s fritidshus i närheten av Tierp, dit vi så småningom fraktade såväl
antenndetaljer, som hjälpsamme herrn, kamrat Ingemar/SYQ, tvenne gånger och
monterades då vid andra besöket, när väder och vind stod oss bi, TH3:an å Hernando:s
skorsten, vilken vi (Ingemar & Hasse) i och för sig undrade om den skulle
hålla ihop. Inkoppling av kablage stod senare den nära grannen SM5HP/Rolf för.
////////////////////////////////////////////////////////////////////
11 april 2010 och en bild från
vår första inspektionsrunda till MPE:s fritidsQTH..
Tilltänkt adress för TH3:an med rotor, skorstenen, förstås...
Tjyvgubbe: Hasse
Tjyvskytt...utom synhåll
Tjyvfotograf: Esko
>>>
MEN, ärade damer och herrar.....dessförinnan, oändligt många timmars arbete, fr.o.m den 1 december 2009 och vidare under innevarande årgång, till i mitten av maj månad...
2 februari:
Efter minutiös genomgång, förseglar Esko enligt konstens alla regler
traps med vulktejp...
Ovan t.v. samt här nedan, delars
utseende före och efter intensivt putsande ... Den ovan t.h. är samtidigt
putslustig.
++++++++++
Den 25 april:
Esko har anslutit styrkabeln till rotorn och nu till manöverenheten för att
kontrollera att allt fungerar, som det skall.....och så var förstås fallet.
++++++++++
Även den första maj nyttjades av Esko & Hasse till att arbeta vidare
med TH3:an. Här erhåller
ett element kärleksfull behandling samt slutlig inmätning... SE så blänkande
vackert vi gjort ´et...
....En mängd till aktuell övning relaterade bilder, anländer allteftersom till denna sida.....
++++++++++
13 maj:
Vårt nästa besök och här är Hasse uppe vid skorstenen och plockar ner
2M/70cm-vertikalen.
Sedan dröjde det faktiskt nästan en månad innan vi kunde passa in tiden med såväl Hernan, som Ingemar, Esko & Hasse...
++++++++++
11 juni:
NOPE - Esko skall här inte intaga sin
eftermiddagslur i bakluckan.....vi har just tömt bilen på en komplett sats TH3
Mk3-element.
En mycket vacker omgivning...
En idogt
och målmedvetet arbetande Ingemar SYQ...
SYQ med en
sannolikt tjyvfilmande AKP i bakgrunden:
Något senare, i duggregnet,
har vi monterat Hernan:s TH3:a...
...Nu väntar vi endast på ännu en
lämplig dag, med SMHI samt vädergudar på vår sida, för takmontageövningen...
Efter välförrättat värv, en fika innan hemfärden.....tack för idag, slut för
idag... Herrar Esko och Ingemar ser tröttkörda ut...
++++++++++
Så,
äntligen dags för
yagiuppsättning hos Hernan och vi noterar inte endast den 17 juli, nådens år 2010, utan
dessutom, som grädde å moset, vackert väder under hela taksejouren för SYQ och
BYD. Därefter drog det faktiskt ihop igen, till nederbörd... Det kallas timing,
tursam sådan.....
Här monteras rotorn på ett maströr, som inom kort kommer att fästas vid
skorstenen...
Så var det dags för
Hernan själv att inspektera Esko och Ingemar eller dessa gentlemen i arbete...
Och - med koncentrerad min å taknocken, vid
skorstenen, med yagin på plats:
Brother Ingemar/SYQ i
full galopp...
Vad var det jag misstänkte? JO...att
Esko skönt tillbakalutad, sitter och sover, medan Hernan naturligtvis garvar åt
honom...
Litet till....... Såja, nu borde antennen i stå rätt
väderlek.....eh.....väderstreck...
Avslutningsvis lyckades vi även locka
ner Ingemar från taket..
.
Till slut, som Esko samt greven
sa´......VOILA....men, BYD uttrycker sig istället som följer: VOILÁ!
Hernan:s TH3 Mk3 pryder härmed taket samt
skorstenen, som visade sig vara aningen bräcklig.
Som man ibland hört det benämnas: MISSION ACCOMPLISHED!
Som alltid......
du bör faktiskt vid det
här laget veta vad jag syftar på...
Hasse/BYD